Tuesday, August 5, 2008

Coretan Panjang Dariku

Selama lama tak update..nah amik....
I had my very first menstrual when I was 12 years old. I started to feel the pain on my lower abdomen during my third or perhaps my fourth period cycle. The first one occurred when I was in a public library, so I thought the coldness in the room might have induced the pain. I asked my mom and elder cousins about the pain, and they said it was common to woman. So at times when the pain was unbearable, I took a course of Panadol.
The pain was getting worse when I am getting older. During my matriculation and attending my engineering course at a local university, no doubt that I had to a day off as I couldn’t do anything on that day. Even eating was hard to me. I can’t actually remember when was exactly, I started to vomit whenever my menstrual appeared. My housemate once joked to me, if somebody who didn’t know that I was having my period, she/he might be thinking that I was pregnant! Menstrual to me was something I would like to avoid. The pain was intensifying. It was like someone stabbing a knife in my stomach.
So beza jangkamasa antara 12 ke usia aku 29 tahun ialah 17 tahun kan? Maka dapat disimpulkan hamper 17 tahun aku dok meredah sakit perut yang amat every time datangnya cik P. Minus time pregnant 9 bulan. Actually in the early marriage aku takut jugak becoz of my period pain aku susah nak conceive. Ramai orang cakap macam tu kan? But they never told why and how to solve it. They just commented on it. But mak aku selalu cakap dia pun sakit jugak time muda-muda, Alhamdulillah dapat jugak aku dua beradik…Alhamdulillah within 6 months perkahwinan aku, aku berjaya conceive jugak. Rezeki Allah. Before aku kahwin period aku pun tak berapa teratur, ‘senior’ friends aku kat tempat kerja lama nasihatkan ambil EPO- evening primrose oil untuk regulate period tuh. EPO nih ada fungsi juga dalam endometriosis, nanti kita bincang kemudian.
So bila aku found aku pregnant aku rasa lega sangat, sebab pregnancy ni menunjukkan ciri kewanitaan aku. Iya la, kalau kita tengok balik in our society, bila tengok pasangan yang tak dikurniakan cahayamata ada jer yang mudah berkata dan menuding jari pada pihak perempuan. Faham-faham aje la…but hey, it takes two to tango okay! Nanti next kita bincangkan juga kenapa….
After anak aku setahun, tetiba aku kena allergy, started with allergic to medicine particularly Erythromycin..wwa…terer ek sampai leh ingat nama lagik. Waspada beb, nih gi memana kalau allergic mesti mau inform. Kalau tak padah nanti. Even everytime doctor nak kasik aku antibiotic aku musti remind the doc that I’m allergic to that kind of antibiotic. Time tuh abis gatal satu badan aku. Aku ingat apa menda la..kebetulan juga time tu sakit mata kaw-kaw punya. Ngan eye ointment pun aku allergic, pakai yang cap CMC tuh terus mata aku jadik merah macam biji saga macam mata hantu dan bengkak gila…Trauma betul….
Ingatkan dah berakhir, rupanya tak, sejak tu aku jadi macam sensitive. Bila kena habuk, aku start batuk-batuk. Check kat klinik macam ada inflammation kat paru-paru aku ( berdasarkan bunyi wheezing agaknya). Then start macam dada aku rasa congested gitu. Rupanya tanda-tanda asthma aku time childhood tuh datang balik. Tapi doctor kat klinik biasa susahnya nak paham masalah aku nih. Sebab kadang-kadang datang dada semput, but I had no apparent wheezing, dial eh cakap aku takde asthma la…Then aku pergi pakar, bayar sendiri, berdasarkan PEV and history aku betul le aku kena asthma balik. So diprescribe aku with inhalers- satu preventer n satu lagi reliever. Lega skit…tapi bila doctor kurangkan dose, datang balik. Skang aku terpaksa la pakai Symbicort, sib baik ok la..but sejak pregnant yang second kerap la plak kena attack. Kenapa aku cakap about allergy and endo? Sebab mereka ada kaitannya..Aku pun tengah investigate nih…berdasarkan survey pada tahun 2002 (aku kira carried out in US kot), 60% penghidap endometriosis mempunyai penyakit berkaitan allergy atau sejarah kelaurga berkaitan dengan allergy. Nanti aku try cari balik sumbernya.
Back to endometriosis, after my first son turn 3 years old, aku fikir it was a good time to get another child. Sebab aku pun dah tamat peperangan aku dengan MSc aku. Saja je pergi buat check up ngan gynae, skali tup-tup bila scan ada ovarian cyst. So after doctor Tanya aku a few question, he said it was probably endometriosis, if aku nak get pregnant, I have to go for a laps and Lucrin theraphy for 6 months.
Alhamdulillah after 4 months I took off from Lucrin treatment akhirnya aku conceive jugak. Actually I was almost frustrated and losing hope jugak sebab the period pain tuh start jugak after the first period. Three months after Lucrin tu, period tak datang lagi. The fourth month baru first period datang. Pergi check up lagi. Secara kasarnya tiada sebarang cyst yang ketara. Tapi aku cakap kat gynae aku still sakit masa period, why? After ultrasound, dia jolok-jolok pula tangan dia kat secret parts aku, aku dah jerit dah. Sakit ler! Nasib baik aku tak tertendang doctor tuh…Hehe..rupanya kat situ ada jugak dahhh…Cepat betul la menda alah nih membiak…Bila pergi check untuk sahihkan kandungan aku, aku jumpa ex-gynae yang sambut kelahiran anak yang first. Naper? Sebab dia perempuan, aku lebih selesa dengan dia, sebab she is a listener where else gynae yang sorang lagi tak menjawab sangat persoalan-persoalan aku. Dan terpaksalah aku mencari jawapan sendiri. Doktor cakap, I am lucky, dapat juga conceive. Bukan senang dia cakap. Aku hanya mampu mengucap syukur dalam hati. Pada aku tanpa izin Dia, ‘rezeki’ku takkan ada kan? Selain tu aku amalkan BBT charting though tak habis pun. Tapi dari situ try learn about my mucous discharge, bila we have somekind of egg white mucous itu maknanya kita berada around masa subur...:)

No comments: